3 piger fra Lægården Idrætsefterskole står i deres sportshal mens de har armene i vejret og smiler

Gymnastikefterskole i Jylland

Socialt sammenhold med gymnastik på Lægården

Idrætsefterskolen Lægården er et sted, hvor sporten ikke alene er i fokus. Vi lægger en dyd i at skabe et fælles interesseområde, og derfor har vi obligatorisk gymnastik. Her vil eleverne stifte bekendtskab med rytme, spring og meget mere.

Se vores linjer

VI VÆGTER GYMNASTIKKEN

På Lægården vægter vi gymnastikken lige så højt, som de andre sportsgrene. Det er vigtigt for os, at eleverne mærker en udvikling i deres evne til at mestre forskellige bevægelsesmønstre og spring, samtidig med at de er en del af et fantastisk fællesskab. Lægården har dygtige og engagerede gymnastiklærere, der brænder for at give eleverne de bedst mulige forudsætninger for at blive bedre.

Emilie Bjerre

Der er en helt særlig ånd på efterskolen. Vores fællesskab blev særligt tydeligt under de mange gymnastikopvisninger. Det bedste valg jeg har taget.

star-full star-full star-full star-full star-full 5 / 5

Lægården Idrætsefterskole er meget mere end linjeidræt

Som elev på Lægården træder du ind i et helt unikt fællesskab, som du vil være en del af resten af livet. Du får venner, som for altid vil følge dig uanset hvad. Det er det helt specielle ved efterskoleophold, da man bliver knyttet på kryds og tværs uanset baggrund, sportsgren eller interesser.
Én af de specielle ting ved Idrætsefterskolen Lægården er danse og gymnastikdelen. På Lægården bliver alle eleverne nemlig kastet ud i disciplinerne dans og gymnastik, hvor træningstimer, opvisninger og meget andet er på programmet. Det hele starter i det små, hvor de fleste ankommer til Lægården som nybegyndere, men i takt med tiden bliver de bedre og bedre.

To piger løber sammen, til en gymnastik opvarmning

Gymnastikkens højdepunkt

Efter mange måneders træning og hårdt arbejde ender det i en kulmination af opvisninger, som skal fremføres foran forældre og andet publikum. Her mærker man virkelig efterskolens ånd, når alle Lægårdens elever samlet løfter i flok og fremfører et flot danse-/gymnastikshow foran et imponeret publikum. Vores turne forgår i foråret, hvor der vil være opvisninger i små lokalforeninger og de helt store arenaer, hvor vi nogle gange.

Kontakt
Pigerne fra Lægården Idrætsefterskole er iført deres opvisningsdragter og er ved at lave deres del af gymnastikopvisningen

Obligatorisk gymnastik

Idrætsefterskolen Lægården er gymnastik en obligatorisk del af undervisningen. Tre gange om ugen står den på forskellige former for gymnastik, hvor der udover kroppen og dens mange muligheder er fokus på det store sociale fællesskab, fordi alle laver det samme på samme tid! Gymnastiktimerne vil være en blanding af træninger, hvor piger og drenge øver sammen, men også hver for sig.

Fordi eleverne har forskellige sportslige interesser og mange ikke har stiftet bekendtskab med gymnastikken før, bliver den et stort fælles projekt, som giver smil, sved og mange grin.

Hvorfor er vi så glade for gymnastik?

Her på Lægården er vi særligt glade for gymnastikken, da det er fundamentet for det store fællesskab. Igennem gymnastikken vil eleverne opleve vigtigheden af et godt samarbejde, som kan overflyttes til deres linjesport. Lægården prioriterer gymnastikken højt, da den også på mange måder er med til at styrke alle kroppens kompetencer og derved også har stor overførselsværdi til den eller de andre sportsgrene, man gerne vil være en del af.

Så leder du efter en gymnastikefterskole i Jylland, hvor fællesskabet er i højsædet, så er Idrætsefterskolen Lægården noget for dig.

Elever står med Dannebrogsflag og gør klar til opvisning