Eleverne fra Lægården idrætsefterskole henter mad fra buffeten

Køkken og kostpolitik

Som elev hos os får du en meget aktiv hverdag – både når det gælder din sport, de boglige fag samt i din fritid. Dette kræver dejlig mad og det rette brændstof til din krop – så du har det godt og er klar til at yde dit bedste.

KØKKENET´S VISION

I køkkenet har vi veluddannet personale, og vores daglige mål er, at servere velsmagende, sund, varieret, inspirerende og sansemættet mad, som er lavet fra bunden. Dette gør vi af friske råvarer - med bæredygtighed og sæsonen i fokus. Vi køber gerne økologisk – og har bronze i det økologiske spisemærke.

VI TILBYDER LIDT AF HVERT

Vi har buffetservering ”med omtanke” til alle måltider. Omtanke hele vejen rundt, da vi i køkkenet ligger en ære og masser af energi i, at anvende lækre råvarer og undgå madsvind.

Du har som elev et medansvar for, at vi undgår madspild. Et ansvar vi vægter højt, så vi alle i fællesskab tænker på miljøet.

Vi serverer 6 måltider om dagen. De 3 hovedmåltider er obligatoriske, og vi anbefaler du kommer i spisesalen til de 3 mellemmåltider,- så du får gode vaner og undgår ”snacks” og søde drikke i dagligdagen.

Måltiderne:

MORGEN

Hjemmebagt brød, rugbrød, ost, havregryn, cornflakes, rosiner, hjemmelavet müsli og marmelade. Dertil mælk, kaffe & te. Nogle dage serveres der f.eks. havregrød, øllebrød, havrefras eller hjemmelavet yoghurt.

FORMIDDAG

Friskbagte grovboller eller knækbrød samt frugt & grønt, kaffe & te.

MIDDAG

Månedens menuplan er en variation af traditionelle danske retter samt inspiration fra hele verden. Vi varierer mellem de forskellige kødtyper samt fisk og anvender mange grøntsager og bælgfrugter – bl.a. i vores vegetarretter. Dagens menu serveres med dagens salat eller salatbar og ofte med hjemmebagt grovbrød. Fredag serveres der rugbrød, pålæg, lunt & grønt.

EFTERMIDDAG

Hjemmebagt franskbrød & marmelade, frugt & grønt.

AFTEN

En variation af lune retter/kolde anretninger/salater eller lækkert hjemmebagt rugbrød med traditionelt pålæg, æg, fisk og dagens grønt. Serveres med vand & mælk.

SEN AFTEN

Havregryn med mælk & rosiner samt frisk frugt & grønt. Onsdag aften er KAGEDAG ?

DIN SUNDHED – ET FÆLLES ANSVAR

Køkkenet tager udgangspunkt i de officielle kostråd & NNR. Dette kan du læse meget mere om på: www.altomkost.dk

De officielle råd er vores baggrund og din sikkerhed… Disse er med til at sikre at du får de næringsstoffer, vitaminer og mineraler som du har brug for i din aktive hverdag. Et godt udgangspunkt til gode vaner - en sund hverdag – og med omtanke for klimaet.

Du anbefales som elev at indkøbe og indtage D-vitamin fra oktober til april. D-vitamin får vi bl.a. fra solens stråler, - men i vinterhalvåret kan du komme i underskud.
Har du behov for vejledning af din kost i forhold til din sport eller en sundere livsstil, er du velkommen til at kontakte vores køkkenleder, der også er uddannet kostvejleder.

SPECIALKOST: Har du f.eks. allergi, er vegetar eller af religiøse årsager ikke spiser specielle råvarer, så kan vi tilbyde specialkost. Aftalen laves før skolestart og i samarbejde med skolen. Diæter som gluten intolerance skal din læge være ind over – så vi sikrer du får den rette kost. Vi tilbyder ikke veganerkost.

DE 7 OFFICIELLE KOSTRÅD

RÅD 1

Spis planterigt, varieret og ikke for meget.

RÅD 2

Spis flere grøntsager og frugter. Vi gør frugt & grønt nemt tilgængelig til alle måltider og tilsætter masser af grøntsager i vores mad.

RÅD 3

Spis mad med fuldkorn. Vi serverer fuldkorns pasta, ris og brød. Stort set alt vores brød er hjemmelavet, - også rugbrød.

RÅD 4

Spis mindre kød – vælg bælgfrugt og fisk. Vi tilbyder hver dag fiskepålæg. Kød, fisk & vegetarretter er selvfølgelig en del af menuplanen. Vi anvender masser af grøntsager og bælgfrugt i vores mad – for at bibeholde proteinerne.

RÅD 5

Sluk tørsten i vand. Vi tilbyder vand til alle måltider og når du er ude til din sport, skal din vandflaske altid med.

RÅD 6

Vælg planteolier og magre mælkeprodukter. I køkkenet anvender vi planteolier i madlavningen til f.eks. stegning, brødbagning & pestoer. Vi tilbyder minimælk og mager surmælksprodukter – samt vores hjemmelavede dressinger er ligeledes baseret på mager mælkeprodukter.

RÅD 7

Spis mindre af det søde – salte og fede. Vi gør det sunde valg nemt tilgængelig – 6 måltider om dagen. Vi serverer kage en gang om ugen – samt lidt til weekend-hygge. Vi begrænser brugen af salt – og bruger alle smagssanser når vi smager til (Salt, sødt, surt, bittert, umami).

KØKKENTJANS – EN DEL AF DIT EFTERSKOLEOOPHOLD

På Lægården er køkkentjansen en del af dit efterskoleophold. Som køkkenpersonale – glæder vi os til at byde dig velkommen i vores moderne køkken og håber du vil spørge nysgerrigt ind. Køkkenet er selvfølgelig underlagt regler mht. egenkontrol og tilsyn. Du vil derfor også blive informeret om hvorledes DU skal forholde dig når du hjælper til i køkkenet.

I køkkenet tager du del i opvasken, lettere rengøring og du hjælper til med at lave mad i store portioner, - så du får indtryk af hvordan maden hver dag skabes og hvad der skal til for at holde ”vores store familie – LÆGÅRDEN” i gang ?

Dagene er meget forskellige og vores mål er, at vi gerne vil give DIG en faglig læring med herfra. Dette kan være elementer som: Hygiejne og sikkerhed, - metodikker – altså hvordan man laver maden, råvarekendskab samt lidt om basal ernæring.

Elev fra Lægården står i køkkenet da han har opvask opgaven

SPIS PLANTERIGT, VARIERET OG IKKE FOR MEGET

VELKOMMEN TIL LÆGÅRDEN

Vi værdsætter meget højt at alle skal føle sig velkommen i køkkenet og du kan være med til at præge DIN hverdag, ved at komme med ønsker til menuen. Fordi - SAMMEN skaber vi HVERDAGEN ?